Micsoda Sirokkó idő

február 27, 2017




A legtöbb Amalfi partos képen az égszínkék Tirrén tenger már majdnem giccses szépségébe botlunk. A Tirrén tengernek viszont ezer különböző arca van. Van valami megmagyarázhatatlanul mágikus erő ebben a sós vízben, ami egyszerűen arra késztet, hogy bámuljam, bámuljam a szó legszorosabb értelmében. Kiülök egy izgalmas könyvvel a teraszra és azt veszem észre, hogy elkalandozik a tekintetem, a hullámok, az Isola dei galli sziget és a kékség felé. Az első években én is a tenger szépségéért rajongtam, de idővel megtanultam szeretni a szomorkásabb vagy éppen felháborodott arcát is. A viharokat kifejezetten kedvelem, egy toporzékoló tengernél, égigérő hullámokkal nincs is szebb látvány!



Ma viszont különleges nap van! Déli meleg, afrikai Sirokkó szél fúj az északi hidegbe. Ez az egyik kedvenc természeti jelenségem. A Sirokkó egyenesen a Szaharából hozott vöröses-barnás homokkal és fullasztóan meleg párás levegőjével ajándékoz meg minket. Olyan ez, mint egy régóta várt nagy randevú, ahol mindkét fél tökéletesen tudja, hogy szükségtelen a létezésük, mégis vonzódnak egymáshoz. Remélem ír belőle valaki egy gyönyörű szerelmes verset! Ilyenkor a tenger csendesen hullámzik, csak némán figyeli a nagy találkozót. A hideg- meleg szerelmeskedésből csak a sivatagi homok marad hátra, amit akár hetekig is takaríthatok. Sirokkó idején minden olasz beszélgetés így kezdődik: " Che aria di Scirocco! " " Micsoda Sirokkó idő! ".  Az itteniek ilyenkor valami különlegeset várnak, kicsit óvatosabbak lesznek, ami valljuk be, abszolút meglepő a sziklaszirteken vadul motorozó olaszoktól.

Egy ilyen különleges napra különleges koszt is dukál. Nem lehet egy szimpla Barilla vagy CeCecco száraztésztával készíteni az ebédet, újítani kell, nincs mese! Gondoltam egyet, tésztagép elő, legyenek színes tagliatellék, sima tojásos, paradicsomos, spenótos és fekete olívabogyós, mindeféle adalékanyag vagy mesterséges színező nélkül, ami alapjáraton az olaszoktól teljesen életidegen lenne!  Az előző bejegyzésben már említettem az alapanyagok minőségének fontosságát. Érdemes beszerezni az olasz semola lisztet és a farina 00-t! Ezt akár online rendeléssel is megtehetjük, a Culinaris vagy a Dolce vita webshopról.





 Tisztán emlékszem életem elsö házi tésztájára! Nagy izgalommal álltam a lisztek és a tojások felett, na most a gasztronómia új dimenziója nyílik meg előttem, hajrá Ani! Il mio marito (a férjem) csak nevetett rajtam. Sok évvel ezelőtt egy karácsonyi kívánságom teljesült, a fa alatt találtam egy nagyon jófej tésztagépet, sok kiegészítővel. Akkor nagyon lázba hoztak a raviolit készítő kis kütyük, ma már nem használom öket. Egy jó minőségű derelyevágóval és ravioliszaggatóval sokkal könnyebben megy a munka. A tésztanyújtó nagymamákkal egyelőre eszem ágában sincs versenyezni, egy halandó háziasszony vagyok, nem egy legenda.


A tojásos házi tésztákat színezhetjük zafferano-val, spenóttal, a tintahal tintájával, paradicsompürével, petrezselyemmel, fekete olívabogyóval, zöld olívabogyóval, bazsalikommal, céklával, szárított vargányagombával vagy akár curryvel. A variációk végtelenek. A titok, hogy minden egyes tojáshoz 20 gramm pürésített zöldséget számolunk. Egy példával élve, ha a felütött tojás 70 gramm, akkor ehhez hozzáadva a zöldségpürét 90 gramm "anyaghoz" számolunk 90 gramm semola és 90 gramm farina 00-t. A tésztát műanyag fóliába csomagoljuk és fél órán át pihentetjük.




Azt hiszem az ebéddel kellőképp megtiszteltem a Sirokkó jelenséget. Mire elmosogattam, màr szomorkásan elcsendesedett a nagy találkozó. Lesepertem a sivatagi homokot az erkélyröl, bámultam még egy kicsit bele a végtelenbe és amikor màr éppen megfogalmaztam a bejegyzés utolsó mondatát,  hirtelen az északi szél visszazavarta Sirokkó asszonyságot Afrikàba, aki nagy zivatarral elsiratta lehetetlen szerelmüket. Ilyen ez a Sirokkó, se veled, se nélküled!



Házitészta hozzávalók:


- friss házi tojás
- semola liszt (durum liszt)
- farina 00
- spenót, fekete olívabogyó, paradicsompüré

Egy felütött tojást lemérünk ( 1 tojásból 4 főre elég tésztát kapunk)! Egy példával: ha a tojás 70 gr, akkor 70 gr semolával és 70 gr farina 00- val készül a tészta. Műanyag fóliába csomagoljuk és fél órán át pihentetjük! A színes tésztáknál, 20 gr főtt, leturmixolt spenóthoz hozzáadjuk a tojás súlyát (70 gr-ot), akkor 90 gr farina 00-t és 90 gr semolát számolunk.




You Might Also Like

0 megjegyzés

Az oldalon található minden szöveget és fényképet a szerzői jog ide vonatkozó része védi. Üzemeltető: Blogger.